Markedsføring

Markedsføringsstrategi på google

Du har måske den flotteste hjemmeside og verdens bedste produkter – alt det kan være ligegyldigt, hvis ikke dine kunder kan finde frem til dig.

Når 95% af danskerne laver en søgning på nettet, så er det, Google de bruger. Hvis du har en webshop, blog eller et nyhedssite, så er det vigtigt at kigge på Google i din markedsføringsstrategi, som en online kanal til dine potentielle besøgende.

SEO som markedsføringsstrategi

Din placering på Googles søgeresultat er altafgørende for den mængde trafik, din hjemmeside får. Det er selvfølgelig enhver ny hjemmeside ønske at ligge nummer 1 på Googles søgeresultater, fordi det vil give en masse trafik, men ikke nødvendigvis konverteringer. Hvis vi antager, at du har en webshop som sælger cykler, så vil søgeordet ”cykler” være et søgeord med høj konkurrence og muligvis lav konverteringsrate.

Derimod har long-tail-keywords som ”nye cykeldæk til Peugeot racercykler” mindre søgninger pr. måned, men med garanti en højere konverteringsrate, fordi forbrugeren søger på noget specifikt.

Markedsføringsstrategi: Målrettet promovering på Google

Promovering på Google via Google Adwords har en betydelig fordel frem for traditionelle reklamer. Med Google Adwords som markedsføringsstrategi møder du kunden i det øjeblik, vedkommende har interesse eller brug for en specifik ydelse eller produkt. Kunden har derfor ofte større tendens til at konvertere.

Google er en god markedsføringsstrategiUdover Google Adwords bør du overveje at bygge et stærkt fundament i form af søgemaskineoptimering (SEO). White Hat SEO er gratis, men derimod kræver det, at du smører ærmerne op, og bruger en bunke arbejdstimer på at optimere din hjemmeside, webshop osv.

En Black Hat markedsføringsstrategi er kort sagt en smutvej til første side på Google, og godt indhold på dine sider i form af billeder, videoer og content får dig i top 5 på søgeresultater. Black Hat SEO kommer i mange former, men den mest kendte form for Black Hat SEO, er køb og salg af links, som er et stort marked for sig selv.

Google Adwords annoncekampagner: Sådan fungerer det

Har du hverken tiden eller ressourcerne til at opbygge en SEO stærk side, så ligger der heldigvis en mulighed i Google Adwords’ annoncekampagner. Efter du har oprettet en Google Adwords account, kan du ud fra en række parametre påvirke hvor meget trafik, kampagnen skal resultere i. Du kan have flere forskellige kampagner kørende og på flere forskellige keywords.

Du tænker sikkert at det er nemt – og du vil formentlig bare vælge det keyword med allerflest søgninger, og ja. Det vil helt sikkert hjælpe dig med at få en masse trafik på din hjemmeside, men din konverteringsrate vil se kritisk ud. Det er vigtigt at du laver noget benarbejde, før du beslutter dig for, hvilket keyword du vil annoncere på. Folk der søger på ordet ’cykel’, er langt fra tilbøjelige til at købe en cykel eller reservedele til cykler. De er som ofte ude efter et billede, inspiration og andre ikke konverteringsrige ting.

Markedsføringsstrategi: Cost per Click annoncer

markedsføringsstrategi på googleMed det forkerte keyword kan din annoncekampagne blive en meget dyr affære. Det er derfor en god idé at sætte et budgetloft, som sikrer dig mod, at dine udgifter løber fra dig. En Google Adwords koster et bestemt beløb pr. klik, og desto højere konkurrence der er på et givent keyword, desto højere er prisen pr. klik (CPC – Cost per Click).

En god idé er at analysere dit keyword, før du vil annoncere det, det er en vigtig del af din Google Adwords markedsføringsstrategi, fordi Google Adwords kan både være det bedste eller det værste der er sket for firmaer. Læg derfor et budget for hvor meget, du har råd til at miste og sæt et budgetloft derefter.

Efterfølgende opfølgning på kampagnerne

Når du har sat dine kampagner i gang, er det her, dit efterfølgende arbejde begynder. Google Adwords kan nemt blive en dyr udgift, hvis du ikke sideløbende følger op på dine annoncers konverteringsrate og omkostningerne. Du kan med hjælp fra Google Analytics, få et overblik over hvor dine besøgende kommer fra, og om de konverterer via dine kampagner.

 

C.lions om CMS system