Infografik: Grafiske løsninger

Infografik og markedsføring på internettet er i løbet af de seneste år blevet meget væsentligt, da flere og flere er begyndt at handle på internettet. Samtidig er internettet også stedet hvor folk går ind og tjekker op på ting. Nu da der er komme så meget trafik på internettet, er infografik blevet meget vigtigt.

Det skyldes især at der er kommet mere konkurrence på internettet om at have de bedste sider. Altså sider som læses af mange, og er lette at forstå.

Internetsiderne konkurrerer primært på hvem der har flest og bedst informationer. Det skal dog til gengæld siges at det langt fra er det eneste der konkurreres på. Man kan sagtens have en hjemmeside der har alle de informationer en internetbruger ska bruge, men hvis den ikke er sat op på en overskuelig måde, vil læseren hurtigt gå væk fra siden igen.

Hvad er infografik?

Det er her ordet infografik kommer ind i billedet. Infografik er sammensætningen af informationer og grafik.

Hvilke informationer ønkser man at der skal vises, og hvordan skal det vises?

Her er ikke et rigtigt svar, da forskellige informationer skal vises på forskellige måder for at være mest optimalt.

En ting er dog sikkert. Der skal være balance mellem informationer og grafik, så det ikke blot bliver grafik der er i fokus eller omvendt.

Infografik vil aldrig være målet, men et redskab til at opnå målet.

Hvorfor infografik er vigtigt

Der er især 2 faktorer der gør at infografik vil være vigtigt i fremtiden.

For det første har de fleste virksomheder fået meget mere data at formidle. Det viser sig faktisk at omkring 90% af alt data, er opstået inden for de sidste 2 år. Derfor er det vigtigt at gøre informationerne mere overskuelige.

Samtidig overdænges folk med informationer. Dette giver mindre tid til hver enkelt information. Da infografik er hurtigt at overskue, giver det stadig folk de nødvendige informationer. Da der bruges flere sanser til informationerne, er det et skridt mod VR og AR.

Hvis man ser de nedenstående billeder, kunne infografikken indeholde informationer fra alle bøgerne, og dermed vises på en hurtig og overskuelig måde:

Mange informationer                     Infografik grafiske løsninger

Hvordan du laver god infografik

Det gælder om at lave noget ud over det sædvanlige, som læseren husker. Hvis læseren bliver overrasket, vil der være større chance for at det bliver delt.

Det gælder om at vide hvem målgruppen er. Grafikken skal nemlig tilpasses til et niveau som den pågældende målgruppe kan forstå. Skal der være humor i det, eller ej, osv. Der skal ikke spildes tid på data målgruppen allerede ved. Dette vil nemlig gøre tunge data mere enkelt.

Opbygningen skal bygges med en skarp struktur. Strukturen skal være så let forståelig som muligt. Data er altid vigtigst, og design kommer bagefter.

Canva: Gratis infografik værktøj

Infografik kan måske virke lidt som en uoverskuelig størrelse, men det behøver det ikke nødvendigvis at være. Canva, som er en gratis tjeneste, hjælper nemlig med hvordan infografikken skal bygges op.

Canva har et stort udvalg af professionelt designede skabeloner, og over 1 million billeder, som frit kan benyttes til at designe den eventuelle markedsføring.

Infografikken på Canva oprettes ved disse fire trin:

Først skiftes billederne. Her kan man enten vælge at overføre sine egne billeder, eller benytte en af de mange billeder, illustrationer eller grafikker i Canvas bibliotek.

Dernæst ændres der i skrifttyperne. Canva tilbyder 130 skrifttyper.

Efter dette skiftes baggrunden. Dette kan gøres ved at vælge en baggrund fra biblioteket, eller bruge fra sine egne billeder.

Til sidst kan farverne fra tekstbokse og tekst. Dette giver nemlig ekstra flair.

Dermed er den færdig. Under opbygningen giver Canva desuden forslag til hvordan infografikken kunne se ud. Både i forhold til hvilken type grafik der skal laves, men også i forhold til hvilken målgruppe der er. Der gives desuden en guide til hvordan programmet virker under opbygningen.

About The Author

Related Posts